ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΒΑΣΙΛΗ ΛΟΥΛΕ / 18-19 ΜΑΪΟΥ

«Προφορική μαρτυρία, Ιστορικό ντοκιμαντέρ και Εκπαίδευση»

Εισηγητής ο Βασίλης Λουλές, σκηνοθέτης (δημιουργός των ντοκιμαντέρ «Φιλιά εις τα παιδιά», «Πέρασα κι εγώ από κει κι είχα παπούτσια από χαρτί», «Συναντήσεις με τη μητέρα μου Λέλα Καραγιάννη» κ.ά.)
.
Μετά τις πετυχημένες διοργανώσεις των τελευταίων ετών στην Αθήνα, στη Θεσσαλονίκη και σε άλλες πόλεις, θα πραγματοποιηθεί ξανά στην ΑΘΗΝΑ.

Σάββατο 18 και Κυριακή 19 Μαΐου 2019
Ώρες 10:30-18:00
Διάρκεια Εργαστηρίου: 15 ώρες
(Ένα Σαββατοκύριακο με προβολές ταινιών και ασκήσεις)

Το Εργαστήριο είναι βιωματικό και ασχολείται με τη «σχέση προφορικής μαρτυρίας και Ιστορίας» και με «κινηματογραφικές εφαρμογές της προφορικής μαρτυρίας και της Ιστορίας στην Εκπαίδευση». Δίνεται έμφαση στην «κινηματογράφηση προφορικής μαρτυρίας» και ιδιαίτερα στη «σχέση του σκηνοθέτη/ερευνητή με τον άνθρωπο που καταθέτει τα βιώματά του μπροστά στην κάμερα».

ΑΝΑΛΥΤΙΚΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ – ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ:
Βασίλης Λουλές
vassilisloules@gmail.com
τηλέφωνο: 6944524198
Vassilis Loules

Μέγιστος αριθμός συμμετεχόντων: 20 άτομα
.
Δίδακτρα: 70€ για τον πλήρη κύκλο των 2 ημερών
(50€ εάν έχετε κάρτα φοιτητική ή ανεργίας)

Θα δοθεί Βεβαίωση Παρακολούθησης
.
ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ ΔΗΛΩΣΗΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ: 10 Μαΐου

Μέχρι την ημερομηνία αυτή πρέπει να αποσταλεί το έντυπο της Δήλωσης Συμμετοχής και να καταβληθεί το ποσό των διδάκτρων σε τραπεζικό λογαριασμό που θα δοθεί στους ενδιαφερόμενους.

ΧΩΡΟΣ ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗΣ Εργαστηρίου:
ATR ATHENS EXPOSE ART
Μεγάλου Αλεξάνδρου 95, 10435 Κεραμεικός
.
Το Εργαστήριο θα αξιοποιήσει την εμπειρία του σκηνοθέτη όχι μόνο από τη διδασκαλία στα προηγούμενα Κινηματογραφικά Εργαστήρια Αθήνας, Θεσ/νίκης και άλλων πόλεων ή στα καλοκαιρινά σχολεία (Βωβούσα, Μονοδένδρι, Πήλιο) αλλά και αυτή που απέκτησε περιοδεύοντας σε 40 γνωστά Πανεπιστήμια των ΗΠΑ και του Καναδά, προβάλλοντας τις ταινίες του και συζητώντας με τους θεατές.

Η φωτογραφία είναι από προηγούμενο Εργαστήριο στα Τρίκαλα.
@Γιάννης Κοριαλός


Λίγα λόγια για το Εργαστήριο

ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ σε εκπαιδευτικούς κάθε βαθμίδας και κατεύθυνσης, σε απόφοιτους και φοιτητές Κοινωνικών/Ανθρωπιστικών επιστημών (Ιστορίας, Κοινωνικής Ανθρωπολογίας, Εθνογραφίας, Ψυχολογίας, Λαογραφίας, Αρχαιολογίας, κ.ά.), σε σπουδαστές και επαγγελματίες του κινηματογράφου και του θεάτρου (σκηνοθέτες, ηθοποιούς, τεχνικούς), σε όσους ασχολούνται με την προφορική ιστορία, σε αφηγητές παραμυθιών και ιστοριών καθώς γενικότερα και σε ανθρώπους που θέλουν να γνωρίσουν το σύγχρονο ανθρωποκεντρικό ντοκιμαντέρ.

Το νέο Εργαστήριο έχει αρκετά κοινά στοιχεία με το παλαιότερο «Το ντοκιμαντέρ στην Εκπαίδευση — Προσωπική μαρτυρία και Ιστορία» ωστόσο είναι πιο πλούσιο σε πρακτικές ασκήσεις και στην διερεύνηση νέων θεμάτων.

Για την παρακολούθηση του Εργαστηρίου δεν απαιτείται προηγούμενη επαγγελματική εμπειρία στο χώρο του κινηματογράφου. Το μόνο που χρειάζεται είναι αγάπη για το σινεμά και την προφορική ιστορία, υπομονή και περιέργεια.

Το ΑΝΘΡΩΠΟΚΕΝΤΡΙΚΟ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ είναι ίσως το πιο ανερχόμενο είδος κινηματογράφου παγκοσμίως, που δίνει τον λόγο στους αφανείς ήρωες της ζωής, στους απλούς ανθρώπους ή φωτίζει την αθέατη πλευρά των πιο προβεβλημένων. Μέσα από τις δικές τους βιωματικές αφηγήσεις μπορούν να φτιαχτούν ταινίες γεμάτες αλήθεια, συναίσθημα και χιούμορ, που συγκινούν, διασκεδάζουν, επιμορφώνουν ενώ παράλληλα ανιχνεύουν την καθημερινότητα, την κοινωνία και την Ιστορία.
.
Το Εργαστήριο θα κινηθεί στους παρακάτω ΤΡΕΙΣ ΑΞΟΝΕΣ, με τα εξής ενδεικτικά ερωτήματα:

1) Προφορική μαρτυρία και Αφήγηση ιστοριών:

  • Πώς κινηματογραφούμε μαρτυρίες, αφηγήσεις και παραμύθια με τρόπο ζωντανό και ελκυστικό; Πώς βοηθάμε τους απλούς ανθρώπους να στέκονται χωρίς φόβο μπροστά στην κάμερα και να μοιράζονται μαζί μας τα προσωπικά τους βιώματα με ειλικρίνεια και αμεσότητα;
  • Πόσο είναι αλήθεια ότι η παρουσία της κάμερας δυσκολεύει κάποιον να αφηγηθεί μια προσωπική του ιστορία; Μήπως, αντίθετα, μπορεί να είναι και απελευθερωτική;
  • Η ηθική της κινηματογράφησης μιας προφορικής μαρτυρίας.

2) Χρήση του Ντοκιμαντέρ στην Εκπαίδευση:

  • Πώς μπορούμε να κάνουμε το ανθρωποκεντρικό ντοκιμαντέρ πολύτιμο εργαλείο του μαθήματος της Ιστορίας (και όχι μόνο!) μέσα στη σχολική τάξη.
  • Πόση αξία έχει να μάθουν να βλέπουν οι μαθητές (αλλά και εμείς οι μεγαλύτεροι) μια ταινία όχι μόνο με βάση αυτό που αφηγούνται οι άνθρωποι που εμφανίζονται αλλά και με βάση αυτά που ΔΕΝ λένε με τα λόγια; Με τη σιωπή, με τη γλώσσα του σώματος, με τη γλώσσα και το συντακτικό της κινηματογραφικής αφήγησης;

3) Από τη μικρή, προσωπική ιστορία στη μεγάλη, καθολική Ιστορία:

  • Πώς μπορούμε να βλέπουμε, να καταγράφουμε και να διδάσκουμε τη «μεγάλη» Ιστορία μέσα από τις «μικρές», προσωπικές ιστορίες των απλών ανθρώπων που βρέθηκαν στη δίνη της;
  • Πώς καταγράφουμε μια προσωπική μαρτυρία που να είναι αφ’ ενός επιστημονικά αξιόπιστη και αφ’ ετέρου αξιοποιήσιμη για ερευνητικούς ή καλλιτεχνικούς σκοπούς;
  • Ποια είναι η ιδιαίτερη αξία της μελέτης και κινηματογράφησης της τοπικής Ιστορίας;


ΜΕΘΟΔΟΣ

ΠΡΟΒΟΛΕΣ ντοκιμαντέρ, αναλύσεις και παραδείγματα με έμφαση όχι μόνο στο περιεχόμενο των ταινιών αλλά και στην κινηματογραφική γλώσσα (ειδικά στα ΜΗ λεκτικά στοιχεία της: γλώσσα του σώματος, χρήση της σιωπής, σημασία των διαφορετικών μεγεθών πλάνου).

Έμφαση στον ΤΡΟΠΟ ΛΗΨΗΣ μιας ζωντανής και ουσιαστικής ΜΑΡΤΥΡΙΑΣ.

Ομαδικές ΒΙΩΜΑΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ οπτικοακουστικής αφήγησης. Πρόκειται για ασκήσεις που γίνονται πάντα με κέφι και καλλιεργούν την παρατηρητικότητα, την ενσυναίσθηση, τη δημιουργικότητα και το ομαδικό πνεύμα.

ΣΤΟΧΟΙ

Παρ’ όλο που σ’ αυτό το Εργαστήριο δεν προβλέπεται η δημιουργία ταινίας από τους συμμετέχοντες (αυτό θα απαιτούσε πολύ περισσότερο χρόνο), ούτε η παροχή περαιτέρω εξειδικευμένων γνώσεων (πχ. μοντάζ), φιλοδοξούμε, στο τέλος, να μπορεί ο καθένας, έχοντας πάρει κάποια βασικά μεθοδολογικά εργαλεία, να χρησιμοποιεί αυτή τη γνώση στο δικό του ερευνητικό έργο, στη δική του καταγραφή ιστοριών, μέσα στη σχολική τάξη, στη δική του ταινία και σε κάθε άλλη σχετική δράση του.
Η καλλιέργεια ενός «άλλου βλέμματος» πάνω στην Ιστορία και στα βιώματα των ανθρώπων που είναι φορείς της, είναι, παράλληλα, ένας πολύ βασικός ΣΤΟΧΟΣ αυτού του Εργαστηρίου.


Βιογραφικό / Βασίλης Λουλές

Είναι σκηνοθέτης ταινιών μυθοπλασίας και ντοκιμαντέρ.
Συνεργάστηκε για χρόνια με την ΕΡΤ στο πρόγραμμα παραγωγής ταινιών μικρού μήκους καθώς και με το Κινηματογραφικό Αρχείο του Υπουργείου Εξωτερικών στα παλαιά κινηματογραφικά επίκαιρα.
.
Οι ταινίες του τιμήθηκαν με βραβεία, έλαβαν μέρος σε πολλά φεστιβάλ, προβλήθηκαν σε κινηματογραφικές αίθουσες και σε σχολεία, μεταδόθηκαν από ξένα και ελληνικά τηλεοπτικά δίκτυα, συμπεριλήφθηκαν σε αφιερώματα, έδωσαν αφορμή για πολλά κείμενα στον Τύπο και χρησιμοποιούνται ως εκπαιδευτικό υλικό σε Πανεπιστήμια της Ελλάδας και του εξωτερικού.
.
Με το έργο του «Φιλιά εις τα παιδιά», αλλά και με τα «Πέρασα κι εγώ από κει κι είχα παπούτσια από χαρτί / Θηλειά / Συναντήσεις με τη μητέρα μου Λέλα Καραγιάννη / Ένας λαμπερός ήλιος» κάνει συχνά περιοδείες με προβολές και συζητήσεις σε Πανεπιστήμια των ΗΠΑ και του ΚΑΝΑΔΑ.
Ανάμεσα στα 40 περίπου Πανεπιστήμια είναι και τα: HARVARD, COLUMBIA, YALE, STANFORD, MICHIGAN, PRINCETON, Mc GILL, SIMON FRASER, YORK, UCLA, PENN, UNIVERSITY OF NEW MEXICO, STONY BROOK, INDIANA UNIVERSITY, UNIVERSITY OF CALIFORNIA SAN DIEGO, UNIVERSITY OF MISSOURI-ST. LOUIS, UNIVERSITY OF WASHINGTON IN SEATTLE, DUKE, LOYOLA MARYMOUNT UNIVERSITY (LOS ANGELES), CALIFORNIA STATE UNIVERSITY SACRAMENTO, DARTMOUTH COLLEGE.
.
Πραγματοποιεί Εργαστήρια Κινηματογράφου πάνω σε θέματα όπως: Μαρτυρία και Προφορική Αφήγηση, Κινηματογραφώντας αφήγηση παραμυθιών, Από την προσωπική μαρτυρία στη μεγάλη Ιστορία, Αρχειακά τεκμήρια και ανθρώπινες ιστορίες στο ντοκιμαντέρ, κλπ.

Κάθε καλοκαίρι οργανώνει Εργαστήρια σε ορεινές περιοχές (Βωβούσα και, παλιότερα, Μονοδένδρι Ιωαννίνων και Πήλιο), στα οποία οι συμμετέχοντες φτιάχνουν μια ομαδική ταινία ντοκιμαντέρ μικρού μήκους εμπνευσμένη από τα «υλικά» του τόπου (φύση, άνθρωποι, τοπική ιστορία, επαγγέλματα, τραγούδια, παραμύθια, κλπ).

ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ (επιλογή)

  1. Ανήκω εδώ (Παλιά μουσουλμανική Κοινότητα Ρόδου) / ντοκ. 47’
  2. Πέρασα κι εγώ από κει κι είχα παπούτσια από χαρτί / ντοκ. 91’
  3. Θηλειά / ντοκιμαντέρ 12’
  4. Φιλιά εις τα παιδιά / ντοκ. 115’
  5. Στα ορεινά βοσκοτόπια / ντοκ. 60’
  6. Συναντήσεις με τη μητέρα μου Λέλα Καραγιάννη / ντοκ. 29’
  7. Ένας λαμπερός ήλιος / μυθοπλασία 36’
  8. Ελευσίνα, ιστορίες στον απόηχο των μηχανών / ντοκ. 30’
  9. Μετέωρα-Πίνδος, οδοιπορικό / ντοκ. 93’
  10. Ο Αμερικάνος / μυθοπλασία 39’
  11. Απών / μυθοπλασία 15’
admin Written by: